Kommunerna ska se till
att det finns förskolor och skolor.
Kommunerna ska ordna
så att äldre personer
och personer med funktionsnedsättning
har det bra.
Kommunen ska också ordna
så att det finns gator,
avlopp, rent vatten att dricka
och att soporna blir hämtade.
Räddningstjänsten, biblioteket och badhuset
är också en del av kommunen.
Kommunen bestämmer även
hur personer som bor i kommunen
får bygga.
För att sköta allt i kommunen behövs pengar.
Alla som bor och jobbar i kommunen
betalar pengar till kommunen.
Dessa pengar kallas skatt.
Kommunen får också
pengar från staten.
På våren varje år
skriver kommunen en årsredovisning.
I årsredovisningen kan du läsa om
hur kommunen har använt pengarna.
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakta Kungsörs kommun
Telefon: 0227-60 00 00
E-post: info@kungsor.se
Öppettider: Måndag-Fredag
7.30-12.00 och 13.00-16.30
Organisationsnr: 212000-2056
GLN: 7330619014321
Besöksadress:
Drottninggatan 34, 736 85 Kungsör
Postadress:
Kungsörs kommun, 736 85 Kungsör
Fakturaadress:
Box 34, 736 21 Kungsör
VAN-leverantör Evry