Om du bor i villa
hämtar sopbilen dina sopor varannan vecka.
Det är bra för miljön
om du delar upp dina sopor.
Då kan dina sopor användas till något annat.
Det heter att de återvinns.
Släng matrester, vissna blomblad
och hushållspapper
i en särskild papperspåse.
Det är sopor som kan komposteras.
De kan sedan bli jord.
De kan också bli biogas.
Biogas kan användas som bränsle
i till exempel bussar och sopbilar.
Andra sopor kan du slänga
i en vanlig plastpåse.
De soporna kan till exempel vara
blöjor, cigarettfimpar, snus,
dammsugarpåsar,
kattsand eller kuvert.
Du kan ringa till
Västra Mälardalens Kommunalförbund
för att få veta mer om sortering av sopor.
Telefonnumret är 0221-67 00 90.
Du kan också e-posta: renhallning@vmkfb.se
Sopor som du inte kan slänga
bland dina vanliga sopor i hemmet
kan du slänga på ett återbruk.
På återbruket kan du slänga
kemikalier, glas och avfall från trädgården.
Du kan fråga personalen på Återbruket
var du ska slänga dina sopor.
Återbruket i Kungsör ligger på fredagatan 40.
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakta Kungsörs kommun
Telefon: 0227-60 00 00
E-post: info@kungsor.se
Öppettider: Måndag-Fredag
7.30-12.00 och 13.00-16.30
Organisationsnr: 212000-2056
GLN: 7330619014321
Besöksadress:
Drottninggatan 34, 736 85 Kungsör
Postadress:
Kungsörs kommun, 736 85 Kungsör
Fakturaadress:
Box 34, 736 21 Kungsör
VAN-leverantör Evry