Lättläst om sopor och återvinning

Sopor som sopbilen tar hand om

Om du bor i villa
hämtar sopbilen dina sopor varannan vecka.

Det är bra för miljön
om du delar upp dina sopor.
Då kan dina sopor användas till något annat.
Det heter att de återvinns.

Släng matrester, vissna blomblad
och hushållspapper
i en särskild papperspåse.
Det är sopor som kan komposteras.
De kan sedan bli jord.
De kan också bli biogas.
Biogas kan användas som bränsle
i till exempel bussar och sopbilar.

Andra sopor kan du slänga
i en vanlig plastpåse.
De soporna kan till exempel vara
blöjor, cigarettfimpar, snus,
dammsugarpåsar, 
kattsand eller kuvert.

Du kan ringa till
Västra Mälardalens Kommunalförbund
för att få veta mer om sortering av sopor.
Telefonnumret är 0221-67 00 90.
Du kan också e-posta: renhallning@vmkfb.se

Sopor som du måste åka till återbruket med

Sopor som du inte kan slänga
bland dina vanliga sopor i hemmet
kan du slänga på ett återbruk.

På återbruket kan du slänga
kemikalier, glas och avfall från trädgården.
Du kan fråga personalen på Återbruket
var du ska slänga dina sopor.

Återbruket i Kungsör ligger på fredagatan 40.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 15 december 2016

Kontakta oss

Kungsörs kommun

736 85 Kungsör

Telefon växeln: 0227-60 00 00

E-post: info@kungsor.se

Organisationsnr: 212000-2056

Öppettider kommunhuset

Måndag-Fredag

7.30-12.00 och 13.00-16.30

Besöksadress:

Drottninggatan 34

Tillgänglighet och dialog

Lättläst

English

Lämna synpunkt

Om webbplatsen

Translate this page: