En kris kan vara en stor olycka
som många människor råkar ut för.
Det kan också vara till exempel en storm
eller att många människor blir utan ström samtidigt.
Här får du några exempel på kriser
Om Kungsörs kommun drabbas av en olycka eller en kris,
ska de som jobbar med beredskapen i Kungsörs kommun
veta vem som gör vad vid en kris.
Om det sker en allvarlig olycka
och du behöver ha hjälp snabbt
då ska du ringa på telefonnummer 112.
Om det börjar brinna kan du tänka på att göra
tre olika saker.
Om ett skadligt ämne kommer in i din kropp
då kan du behöva få hjälp av en läkare.
Du kan ringa på telefonnumret 08-33 12 31.
Det telefonnumret är till giftinformationscentralen.
Är det akut så ring på larmnumret 112.
Om det händer en allvarlig olycka i Kungsör
till exempel om det brinner på en fabrik
och röken är giftig
kan räddningstjänsten sända ut
ett viktigt meddelande till allmänheten.
Det kallas VMA.
VMA är en signal som låter i hela Kungsör.
Signalen låter i 7 sekunder.
Sedan är det tyst i 14 sekunder.
Sedan låter signalen i 7 sekunder igen.
Signalen kan låta flera gånger.
När det inte är farligt längre
låter signalen i 30 sekunder.
Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA
provas alltid första måndagen i månaderna
mars, juni, september och december.
Då provas signalen klockan 15 på eftermiddagen.
Är det stora områden som har elavbrott
då kan man lyssna på lokalradion P4.
Kommunens beredskapssamordnare
svarar gärna på dina frågor.
Kontakta oss
Beredskapssamordnare
Lena Dahl-Nielsen
Besöksadress:
Hultgrensgatan 4
Postadress:
731 85 Köping
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakta Kungsörs kommun
Telefon: 0227-60 00 00
E-post: info@kungsor.se
Öppettider: Måndag-Fredag
7.30-12.00 och 13.00-16.30
Avvikande öppettider kommunhuset
Organisationsnr: 212000-2056
Besöksadress:
Drottninggatan 34, 736 85 Kungsör
Postadress:
Kungsörs kommun, 736 85 Kungsör
Fakturaadress:
Box 34, 736 21 Kungsör
Mer om fakturering här
Tillgänglighet och dialog