På Kungsudden finns kafé och restaurang. Är det fint väder kan du sitta ute och fika eller äta.
Kungsudden ligger på en höjd
med utsikt över Arbogaån och Mälaren.
På Kungsudden ligger en gammal kungsgård.
Kungsgården har ett museum
och ett kafé med uteservering.
Uteserveringen är ett populärt utflyktsmål.
På museet finns gamla
och spännande saker att titta på.
Det är hembygdsföreningen
som tar hand om museet.
Det kostar inger att besöka museet.
Kungsgården byggdes av kung Gustav Vasa.
På 1500-talet byggde han flera hus.
Gården blev mycket omtyckt av
flera svenska kungar.
Du kan ringa till Kungsuddens kök och café och fråga när det är öppet.
Telefonnumret är 0227-102 20.
Du kan också e-posta info@kungsudden.se.
Lådberga gård är en gammal kaptensgård.
Gården är från 1600-talet.
I en byggnad intill gården
ligger ett gårdsmuseum.
Där finns gamla möbler
och saker man använde
i arbetet för länge sedan.
Lådberga gård ligger utanför Valskog.
Du kan ringa till Marie Eriksson
på telefon 070‑224 91 12
om du vill titta på Lådbergas museum.
Du kan också e-posta marie.ladberga@gmail.com.
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakta Kungsörs kommun
Telefon: 0227-60 00 00
E-post: info@kungsor.se
Öppettider: Måndag-Fredag
7.30-12.00 och 13.00-16.30
Organisationsnr: 212000-2056
GLN: 7330619014321
Besöksadress:
Drottninggatan 34, 736 85 Kungsör
Postadress:
Kungsörs kommun, 736 85 Kungsör
Fakturaadress:
Box 34, 736 21 Kungsör
VAN-leverantör Evry