Kung Karls kyrka
Kyrkan står på höjden mitt i Kungsör.
Det är lätt att känna igen
Kung Karls kyrka.
Kyrkan har en stor kupol på taket.
Det betyder att taket har
en halvrund form.
Kung Karl den elfte byggde
kyrkan i slutet av 1600-talet.
Björskogs kyrka
Kyrkan står på en höjd
utanför Valskog.
Den första kyrkan byggdes
på 1300-talet.
På 1700-talet brann kyrkan
och endast murarna blev kvar.
I början av 1800-talet
byggdes kyrkan upp igen.
Kyrkan har ett försvarstorn
från 1100-talet.
Kungs Barkarö kyrka
Kyrkan ligger norr om Kungsör
vid vägen mot Köping.
Kungs Barkarö kyrka är
den minsta kyrkan
i Kungsörs kommun.
Det får bara plats
100 personer i kyrkan.
Kungs Barkarö kyrka byggdes
på 1200-talet.
Inne i kyrkan finns
gamla väggmålningar.
De målningarna är från 1400-talet.
Torpa kyrka
Kyrkan ligger 4 kilometer
öster om Kungsör.
Torpa kyrka är väldigt gammal.
Kyrkan är från missionstiden
vid 1100-talets slut.
Den som byggde kyrkan
har skrivit sitt namn ovanför dörren.
Det är ovanligt.
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakta Kungsörs kommun
Telefon: 0227-60 00 00
E-post: info@kungsor.se
Öppettider: Måndag-Fredag
7.30-12.00 och 13.00-16.30
Organisationsnr: 212000-2056
GLN: 7330619014321
Besöksadress:
Drottninggatan 34, 736 85 Kungsör
Postadress:
Kungsörs kommun, 736 85 Kungsör
Fakturaadress:
Box 34, 736 21 Kungsör
VAN-leverantör Evry