Lättläst om fina platser Kungsör

Bild från Rundelborg

I Kungsör finns mycket vacker och intressant natur.
I Kungsör finns till exempel många hagar
och backar med ekträd och enbuskar.

Kungs Barkarö, Malmberga och Torpa
är kulturlandskap som är sevärda.
I de gamla kulturlandskapen
har människor odlat växter under lång tid.

Naturreservat i Kungsörs kommun

Det finns många naturreservat i kommunen.
Ett av naturreservaten är Stengärdet.
I Stengärdets naturreservat finns en rullstensås.
Rullstensåsen är en långsträckt höjd
av runda stenar och grus.
Rullstensåsen bildades för mycket länge sedan,
på istiden.

Stengärdet ligger söder om Kungsör efter väg 56.

Rundelborg

Rundelborg är en labyrint av stenar.
Man tror att det var en ridbana
som drottning Kristina använde för länge sedan.
Rundelborg ligger på en vacker plats
med utsikt över Mälaren.

Rundelborg ligger norr om Kungsör
vid Jägaråsen.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 09 januari 2019

Kontakta Kungsörs kommun

Telefon: 0227-60 00 00

E-post: info@kungsor.se

Öppettider: Måndag-Fredag

7.30-12.00 och 13.00-16.30

 

Organisationsnr: 212000-2056

 

Besöksadress:

Drottninggatan 34, 736 85 Kungsör

Postadress:

Kungsörs kommun, 736 85 Kungsör

Fakturaadress:

Box 34, 736 21 Kungsör

Tillgänglighet och dialog

Lättläst

English

Lämna synpunkt

Om webbplatsen

Translate this page: