Lättläst om fina platser Kungsör

Bild från Rundelborg

I Kungsör finns mycket vacker och intressant natur.
I Kungsör finns till exempel många hagar
och backar med ekträd och enbuskar.

Kungs Barkarö, Malmberga och Torpa
är kulturlandskap som är sevärda.
I de gamla kulturlandskapen
har människor odlat växter under lång tid.

Naturreservat i Kungsörs kommun

Det finns många naturreservat i kommunen.
Ett av naturreservaten är Stengärdet.
I Stengärdets naturreservat finns en rullstensås.
Rullstensåsen är en långsträckt höjd
av runda stenar och grus.
Rullstensåsen bildades för mycket länge sedan,
på istiden.

Stengärdet ligger söder om Kungsör efter väg 56.

Rundelborg

Rundelborg är en labyrint av stenar.
Man tror att det var en ridbana
som drottning Kristina använde för länge sedan.
Rundelborg ligger på en vacker plats
med utsikt över Mälaren.

Rundelborg ligger norr om Kungsör
vid Jägaråsen.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 16 december 2016

Kontakta oss

Kungsörs kommun

736 85 Kungsör

Telefon växeln: 0227-60 00 00

E-post: info@kungsor.se

Organisationsnr: 212000-2056

Öppettider kommunhuset

Måndag-Fredag

7.30-12.00 och 13.00-16.30

Besöksadress:

Drottninggatan 34

Tillgänglighet och dialog

Lättläst

English

Lämna synpunkt

Om webbplatsen

Translate this page: