I Kungsör finns mycket vacker och intressant natur.
I Kungsör finns till exempel många hagar
och backar med ekträd och enbuskar.
Kungs Barkarö, Malmberga och Torpa
är kulturlandskap som är sevärda.
I de gamla kulturlandskapen
har människor odlat växter under lång tid.
Det finns många naturreservat i kommunen.
Ett av naturreservaten är Stengärdet.
I Stengärdets naturreservat finns en rullstensås.
Rullstensåsen är en långsträckt höjd
av runda stenar och grus.
Rullstensåsen bildades för mycket länge sedan,
på istiden.
Stengärdet ligger söder om Kungsör efter väg 56.
Rundelborg är en labyrint av stenar.
Man tror att det var en ridbana
som drottning Kristina använde för länge sedan.
Rundelborg ligger på en vacker plats
med utsikt över Mälaren.
Rundelborg ligger norr om Kungsör
vid Jägaråsen.
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakta Kungsörs kommun
Telefon: 0227-60 00 00
E-post: info@kungsor.se
Öppettider: Måndag-Fredag
7.30-12.00 och 13.00-16.30
Organisationsnr: 212000-2056
GLN: 7330619014321
Besöksadress:
Drottninggatan 34, 736 85 Kungsör
Postadress:
Kungsörs kommun, 736 85 Kungsör
Fakturaadress:
Box 34, 736 21 Kungsör
VAN-leverantör Evry