Lättläst om kommunalråd och oppositionsråd

Några politiker i kommunen
har som sitt jobb att vara politiker

Ett kommunalråd har politik som sitt yrke.
Den som är kommunalråd är politiker.
Kommunalrådet får lön av kommunen.

I Kungsör finns det ett kommunalråd.
Kommunalrådet i Kungsör heter Pelle Strengbom.
Han är med i partiet socialdemokraterna.

Även ett oppositionsråd har politik som sitt yrke.
Även oppositionsrådet är politiker.
Oppositionsrådet får också lön av kommunen.

I Kungsör finns det ett oppositionsråd.
Oppositionsrådet i Kungsör heter Madelene Ericsson.
Hon är med i Centerpartiet.

Både Pelle Strengbom och Madelene Ericsson 
arbetar i kommunhuset i Kungsör.
Kommunhuset ligger på Drottninggatan,
mitt i Kungsör. 

Pelle arbetar som kommunalråd varje dag.
Madelene har också ett annat jobb
och jobbar som oppositionsråd några dagar varje vecka.

De flesta politiker är politiker på sin fritid

Alla andra politiker är fritidspolitiker.
Det betyder att de har andra jobb också
och arbetar med politik på sin fritid.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 16 december 2016

Kontakta oss

Kungsörs kommun

736 85 Kungsör

Telefon växeln: 0227-60 00 00

E-post: info@kungsor.se

Organisationsnr: 212000-2056

Öppettider kommunhuset

Måndag-Fredag

7.30-12.00 och 13.00-16.30

Besöksadress:

Drottninggatan 34

Tillgänglighet och dialog

Lättläst

English

Lämna synpunkt

Om webbplatsen

Translate this page: