Här hittar du information om felanmälan på kommunens gator, vägar, vatten, avlopp, gatubelysning och fastigheter. Här kan du också tipsa om var och när vildsvin har observerats.
Funkar inte gatubelysningen? Potthål i gatan? Trasigt lekredskap? Problem med snöröjning? Via kommunens system för felanmälan via app eller webbformulär kan du enkelt anmäla fel med kommunala gator och vägar, gång- och cykelbanor, parker, naturområden eller lekplatser.
Anmäl fel via app
Du kan ladda ner vår mobilapp "Tipsa&Fixa" via App Store, Google Play eller via QR-koden.
Behöver du hjälp att lägga in ett ärende i appen?
Har du svårigheter att lägga in ditt ärende? Det finns hjälp att få. Ring kommunens växel, så kopplas du till rätt person som lägger in ärendet i systemet åt dig.
Anmäl fel via webben
Enkelt att göra felanmälningar via app eller webb
Via appen eller webben kan du enkelt göra en anmälan av till exempel hål i gatan, nedfallna träd, trasig gatubelysning, lekplatser, fulla papperskorgar och mycket annat. Du kan även bifoga ett foto som komplement till din anmälan. Din anmälan skickas sedan automatiskt till kommunens system för snabbast möjliga hantering. Du som anmäler kan välja att få återkoppling via e-post eller sms. På så sätt får du veta att anmälan mottagits och du får även en notifiering när det åtgärdats.
Vid akuta fel ringer du kommunens växel
Vid akuta, brådskande ärenden så som vattenläckor och miljöfara, ring kommunens växel.
0227-60 00 00
Utanför kontorstid ska akuta fel som gäller kommunens fastigheter, gator, vägar, belysning, vatten och avloppsledningar göras till SOS Alarm Sverige AB i Västerås på telefon. Larmcentralen ser till att ansvarig på kommunen larmas.
När lagas trasig gatubelysning?
Anmäld trasig gatubelysning åtgärdas av entreprenör varje månad. Reparationen utförs oftast under månadens första vecka.
Kommunens fastigheter
Gäller det kommunens fastigheter exempelvis förskolor, skolor, äldreboenden och vårdcentralen felanmäler hyresgästen via mejl eller vid akuta händelser via telefon.
felanmalan.fastighet@kungsor.se
Fjärrvärme
Det är Mälarenergi som levererar fjärrvärme i kommunen. Vid frågor kontakta Mälarenergi.
0221-295 50
Felanmälan dygnet runt görs på telefonnummer.
Avfall och återvinning
Kommunens avfallshantering sköts av VafabMiljö.
Kontaktuppgifter till VafabMiljö
Nedskräpning
Västra Mälardalens Myndighetsförbund är tillsynsmyndighet för de flesta nedskräpningsärenden.
Återvinningsstationer
Från och med den 1 januari 2024 har Sveriges kommuner tagit över insamlingsansvaret för förpackningar. I vår region har beslutet fattats att organisera dessa insamlingar genom kommunalförbundet VafabMiljö.
Kontakt
Kungsörs kommun
Växeln
Postadress
Kungsörs kommun, 736 85 Kungsör
Besöksadress
Drottninggatan 34, 736 31 Kungsör
Öppettider
Måndag-torsdag: 7.30-16.30
Fredag: 7.30-16.00
Lunchstängt: 12.00-13.00
Avvikande öppettider