En kris är en händelse som drabbar många människor och stora delar av samhället. Det finns flera saker som du kan göra för att vara förberedd.
Se till att du och dina nära klarar vardagen om samhället inte fungerar som vi är vana vid. Det viktigaste är att ha dricksvatten, mat och värme, och att kunna ta emot viktig information.
Planera för att kunna klara dig på din egen mat och ditt eget vatten i minst 72 timmar, eller så länge som just dina förutsättningar tillåter. Det betyder inte att samhällskrisen är över efter tre dygn. Det betyder inte heller att hjälpen kommer efter just tre dygn, men om du har det du behöver de första dagarna får du tid att tänka över din situation så att du kan fatta viktiga beslut.
I ditt eget ansvar ingår att:
Hur du reagerar vid en kris är svårt att veta. Oavsett vilken kris det handlar om är det viktigt att utgå från kroppens behov av värme, vatten, mat, vila, hygien och mentalt lugn.
Titta gärna på informationsfilmerna med armbryterskan Heidi Andersson, som tipsar om hur du kan öka din hemberedskap när det gäller kommunikation, vatten, mat och värme.
Om något händer dig är det bra om dina närmast anhöriga snabbt kan kontaktas. Du kan lägga in dina anhöriga i din mobil under ICE, som står för In Case of Emergency.
För att så snabbt som möjligt kunna få ut information och varningar till allmänheten i allvarliga situationer finns Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA).
Kontakt för den här sidan:
Senast uppdaterad:
Kontakta Kungsörs kommun
Telefon: 0227-60 00 00
E-post: info@kungsor.se
Öppettider: Måndag-Fredag
7.30-12.00 och 13.00-16.30
Avvikande öppettider kommunhuset
Organisationsnr: 212000-2056
Besöksadress:
Drottninggatan 34, 736 85 Kungsör
Postadress:
Kungsörs kommun, 736 85 Kungsör
Fakturaadress:
Box 34, 736 21 Kungsör
Mer om fakturering här
Tillgänglighet och dialog