Lättläst: Viktiga telefonnummer

När det är akut
ring telefonnummer 112
till SOS Alarm
.

Ring ambulans om någon är sjuk
eller har skadat sig

Om du är sjuk eller skadad
och behöver snabb hjälp
ska du ringa telefonnummer 112.

Om det inte är bråttom,
ring istället till din familjeläkare
på vårdcentralen.

Ring räddningstjänsten
om det brinner

Om det brinner ring telefonnummer 112.

Om det inte är bråttom
ring istället räddningstjänsten Mälardalen.

Telefonnumret är 010-179 82 00

Ring polisen om någon behöver hjälp
eller du sett ett brott

Om du snabbt behöver prata med polisen
ring telefonnummer 112.

Om det inte är bråttom
men du vill prata med polisen
ring telefonnummer 114 14.

Ring kvinnojouren om
någon kvinna behöver hjälp

Kvinnojouren hjälper kvinnor
som har blivit slagna och behöver hjälp.

Ring till Kvinnojouren.
Telefonnumret är 0221-244 90.

Om du snabbt behöver prata med polisen
ring telefonnummer 112.

Ring till BRIS om du är barn
och behöver prata

BRIS hjälper barn och ungdomar som har det svårt.

Ring till barnens hjälptelefon.
Telefonnumret är 116 111.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: