Lättläst om Kungsörs kyrkor

Bild på Kung Karls kyrka

Kung Karls kyrka

Kung Karls kyrka

Kyrkan står på höjden mitt i Kungsör.
Det är lätt att känna igen
Kung Karls kyrka.
Kyrkan har en stor kupol på taket.
Det betyder att taket har
en halvrund form.

Kung Karl den elfte byggde
kyrkan i slutet av 1600-talet.

Bild på Björskogs kyrka

Björskogs kyrka

Björskogs kyrka

Kyrkan står på en höjd
utanför Valskog.
Den första kyrkan byggdes
på 1300-talet.

På 1700-talet brann kyrkan
och endast murarna blev kvar.
I början av 1800-talet
byggdes kyrkan upp igen.
Kyrkan har ett försvarstorn
från 1100-talet.

Bild på Kungs Barkarö kyrka

Kungs Barkarö kyrka

Kungs Barkarö kyrka

Kyrkan ligger norr om Kungsör
vid vägen mot Köping.

Kungs Barkarö kyrka är
den minsta kyrkan
i Kungsörs kommun.
Det får bara plats
100 personer i kyrkan.

Kungs Barkarö kyrka byggdes
på 1200-talet.
Inne i kyrkan finns
gamla väggmålningar.
De målningarna är från 1400-talet.

Bild på Torpa kyrka

Torpa kyrka

Torpa kyrka

Kyrkan ligger 4 kilometer
öster om Kungsör.

Torpa kyrka är väldigt gammal.
Kyrkan är från missionstiden
vid 1100-talets slut.

Den som byggde kyrkan
har skrivit sitt namn ovanför dörren.
Det är ovanligt.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: