Så här söker du

För att få hjälp och stöd med insatser som hemtjänst, dagverksamhet, ledsagning, avlösning, korttidsboende och trygghetslarm samt särskilt boende behövs ett beslut om bistånd.

Ansökan görs hos biståndshandläggare via kommunens växel 0227-60 00 00 på telefontid måndag-fredag 08.00-09.30. 

Om du ringer efter telefontid kan du lämna ett meddelande via växeln eller maila oss på: bistandshandlaggarna@kungsor.se

Någon från biståndsenheten återkommer till den enskilde inom 24 timmar måndag-fredag.  

Promenad

Så här går det till att ansöka om bistånd

Kontakt tas

Den enskilde, en anhörig eller en laglig företrädare, kan ansöka om insatser enligt LSS, Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade eller insatser enligt SoL, Socialtjänstlagen. Med företrädare menas vårdnadshavare, förvaltare eller god man. Därefter tar biståndshandläggaren kontakt med den sökande.

Information

Biståndshandläggaren ger information om olika hjälpinsatser och kartlägger vilken hjälp den sökande har för behov.

Ansökan

Den enskilde eller god man avgör om man vill ansöka om hjälp och vilken hjälpinsats man ansöker om. Ansökan om bistånd kan göras både muntligt och skriftligt.

Utredning

För att utreda behovet av hjälp kan biståndshandläggaren göra ett hembesök eller så bokas ett besök in på kontoret. I de fall en person har ändrade behov
efter sjukhusvistelse kontaktar sjukvården biståndsenheten innan utskrivning. I biståndshandläggarens utredning om hjälpbehov behövs ibland annan information. Det kan vara uppgifter från läkare eller annan medicinsk personal, eller från utförare som känner den enskilde.

Biståndsbeslut - (bifall) hjälp beviljas

Biståndsbedömaren fattar ett biståndsbeslut om vilken insats den sökande har rätt till och omfattningen av insatsen utifrån gällande lagstiftning och kommunens riktlinjer.

Varje ansökan ska hanteras skyndsamt. Efter avslutad utredning skickas utredning med beslut hem till den sökande.

Biståndsbeslut - avslag

Om den enskilde inte har rätt till den sökta insatsen ges ett skriftligt beslut om avslag. Avslag kan också ges för en del av ansökan, det vill säga att hjälp inte beviljas i den omfattning som den sökande önskar. Skäl för avslag kan vara att hjälpen kan tillgodoses på annat sätt eller att ansökan gäller hjälpinsatser som är mer omfattande än vad man har rätt till enligt lag.

Överklagan

Ett beslut om avslag kan överklagas. Information om hur man överklagar lämnas tillsammans med beslutet. Mer information hittar du under sidan överklaga beslut. 

Beslutet verkställs

När biståndsbeslutet är klart kan hjälpinsatserna påbörjas.

Handläggningstid

Med handläggningstid menas tiden från ansökan till beslut.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 20 maj 2019

Kontakta oss

Kungsörs kommun

736 85 Kungsör

Telefon växeln: 0227-60 00 00

E-post: info@kungsor.se

Organisationsnr: 212000-2056

Öppettider kommunhuset

Måndag-Fredag

7.30-12.00 och 13.00-16.30

Besöksadress:

Drottninggatan 34

Tillgänglighet och dialog

Lättläst

English

Lämna synpunkt

Om webbplatsen

Translate this page: