Publicerad

Rekordhögt NKI - företagen ger höga betyg till kommunens service

Resultatet av Nöjd Kund Index (NKI) visar att Västra Mälardalens Myndighetsförbund (VMMF) sätter Kungsör på plats 7 i landet, i den årliga servicemätningen som Sveriges kommuner och regioner (SKR) gör

I senaste mätningen om kundnöjdhet (NKI- Nöjd Kund Index) får Kungsör ett toppresultat, NKI för Kungsör uppgår till 86, vilket är en mycket bra nivå. Arboga når NKI 83 och Köping NKI 76.

Kungsör hamnar på plats 7 av de 189 deltagande kommunerna, det innebär även en förstaplats i Västmanland.

Nära relationer för bästa möjliga service

- I Kungsör jobbar vi med nära relationer och en god dialog, för bästa möjliga service. Myndighetsförbundet gör egna enkätundersökningar och har handlingsplaner för att utveckla sin service, både gentemot företag och medborgare, säger Claes-Urban Boström, kommundirektör Kungsörs kommun.

- Att ha en hög service, gott bemötande och en bra dialog med företagen och medborgarna är väldigt viktigt för oss och något vi kontinuerligt jobbar med. Det är glädjande att se att vårt arbete ger resultat, säger Eva Carlstedt Ståhl, förbundschef Västra Mälardalens Myndighetsförbund.

Om undersökningen

Nöjd kund-index är en servicemätning av kommunens myndighetsutövning som genomförs löpande under året. Totalt deltar cirka 190 kommuner och undersökningen genomförs i samarbete med Sveriges kommuner och regioner. Mätningen av hur nöjda företagare är med kommunernas service inom myndighetsutövningen har nu genomförts för nionde gången sedan 2010.

Du som företagare har fått ge uttryck för hur du upplever vår kommunservice i samband med olika ärenden som du haft med kommunen. Områden som undersöks är brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, serveringstillstånd, miljö och hälsoskydd samt livsmedelskontroll.

Se Västmanlands TVs intervju med Eva Carlstedt Ståhl här

https://vastmanland.tv/index.php/vara-program/1111-topp-placering-i-arets-nki

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: