Publicerad
%20Kung%20Karls%20skola%20med%20vy%20%C3%B6ver%20M%C3%A4laren%20(1).jpg)
Just nu pågår ett målmedvetet arbete för att stärka närvaron för en mer likvärdig skola där alla elever får de bästa förutsättningarna att lyckas.
Arbetet med att stärka skolnärvaron är en del av kommunens större satsning på att utveckla skolan och i förlängningen bli en av Sveriges bästa skolkommuner.
– Närvaro är grunden för elevernas kunskapsutveckling och välmående. Genom ett mer systematiskt arbetssätt får våra skolor nu bättre verktyg att stötta elever som av olika skäl har svårt att vara i skolan. Alla elever ska kunna känna sig trygga och motiverade att gå till skolan, säger Henrik Junno, skolchef.
Underlag visar vägen framåt
Närvaroarbetet är en av flera satsningar som kommunen gör för att utveckla skolan. De viktigaste utvecklingsområdena har identifierats med hjälp av tre centrala undersökningar: trygghetsenkäten för årskurs F–9, kunskapsresultaten för årskurs 1–9 och SKR:s skolanalys. Dessa ger en tydlig bild av både styrkor och områden som kommunen behöver förbättra.
– Genom att analysera elevernas trygghet, resultat och övergripande skolmiljö riktar vi våra insatser för att skapa förbättring, berättar Linda Körner, verksamhetschef för grundskolan.
En systematisk strategi för att förstå och förebygga frånvaro
Kommunen har anlitat Aggie Öhman, skolutvecklare med fokus på skolfrånvaro och grundare av Prestationsprinsen, för att stärka arbetet med att kartlägga och analysera frånvaro. Med en tydlig metodik baserad på forskning och beprövad erfarenhet identifieras frånvarons omfattning, olika typer av frånvaro samt de faktorer som påverkar elevernas närvaro.
– Vi arbetar inte bara med att minska frånvaro, utan också med att förstå varför den uppstår så att vi får hela bilden. Frånvaron ser olika ut på olika skolor, därför behöver vi ett likvärdigt och strukturerat arbetssätt som fungerar för alla skolor, säger Linda Körner.
- Kartläggning av frånvarons omfattning – hur ser närvaron ut på individ-, klass- och skolnivå?
- Identifiering av frånvarotyper – skolk, sjukdom, familjesituation eller skolundvikande beteenden?
- Analys av skydds- och riskfaktorer – vilka faktorer i familj, skola, fritid och sociala relationer påverkar närvaron?
- Förståelse för orsakerna bakom frånvaro – vad får en elev ut av att inte vara i skolan och hur kan vi förändra det?
Samarbete för en likvärdig skola
För att skapa en helhetsbild och hitta rätt insatser samverkar skolan och socialtjänsten. En arbetsgrupp med ämneslärare, kuratorer, speciallärare och rektorer från flera skolor i kommunen träffas regelbundet tillsammans med representanter från socialtjänsten för att utveckla en gemensam strategi för att stöd ska sättas in i rätt tid och på rätt nivå.
– Vi inledde arbetet med en gemensam samling för alla lärare och socialtjänstens handläggare – en viktig startpunkt som lade grunden för vårt samarbete. Sedan dess har vi målmedvetet arbetat vidare för att tydliggöra när och hur socialtjänsten ska kopplas in och hur vi bäst samverkar för att ge stöd där det behövs, säger Linda Körner.
En hållbar lösning för framtiden
Arbetet går nu in i en skarp fas, där verktygen testas och anpassas för att fungera på alla nivåer – från förskoleklass till högstadiet. Under hösten 2025 kommer den nya strategin och rutinen för närvaroarbetet att implementeras fullt ut.
– Vi strävar efter en skola där varje skoldag räknas, där närvaro-arbetet är en självklar del av vardagen och där vi har en gemensam strategi för att stötta de elever som behöver det, säger Linda Körner.
Det här är viktiga steg för en tryggare och mer närvarande skolmiljö. Med en tydlig strategi med en likvärdig modell och gemensamma rutiner, samverkan mellan skola och socialtjänst samt forskning i ryggen skapar vi nu en hållbar modell för framtiden.