Händer just nu på förskolorna i Kungsör

Projekt i Kungsörs förskolor

Just nu pågår ett projekt i Kungsörs förskolor med bidrag från Statens kulturråd. Bidraget möjliggör att konst och kultur integreras i förskolan och ger barnen större möjligheter till eget skapande.

En ateljerista arbetar på Täcklunda förskola under en månad, hon jobbar med konst i olika former. Ateljeristan arbetar med barnen tillsammans med pedagogerna så arbetet blir långsiktigt och fördjupar barnens undersökande och lärande. Att arbeta med kreativa processer stimulerar alla utvecklingsområden. I det kreativa arbetet stimuleras barnen att kommunicera med varandra och uttrycka sig i sitt skapande det ger barn möjlighet att använda olika sorters språk vilket är betydelsefullt i våra förskolor med många olika första språk och kulturer. Vi får ta del av olika teorier och material för att på ett skapande och fördjupande sätt utveckla arbetet med helheten i förskolan.

Projektet är ett samarbete med Kungsörs grundskola.

Ulla Dahlstedt/samordnare för projektet i förskolan

Kungsörs nya förskola Paletten, börjar nu att träda fram på gärdet vid Kinnekulle kulle. Den kommer att ha sex avdelningar och en stor gård som kommer att vara indelad i olika zoner för olika aktiviteter. Inflyttningen kommer troligen bli nästa höst i augusti 2022. Redan nu i höst kommer dock gården att få sina kullar för spring och lek (motorikträning) för att inte glömma en fin pulkbacke!

Skogsuddens och Björklidens förskola

Förskolans dag 20/5

Vi firade Förskolans dag tillsammans med att vi först hade uppvärmning med Bamse. Under Bamseloppet fanns det olika uppgifter som barnen utförde innan de sprang i mål. Bland annat balansera, kasta ärtpåsar och springa slalom. På kompis luvor fick vi skriva ner hur man är en bra kompis, vi målade även fingeravtryck på tavlor. Efteråt delades det ut diplom och medaljer. Vi har även gjort Brums avslappningsövningar.

Vilken härlig dag där vi fick röra på oss med glädje och gemenskap. 🌸

Kopplingar till läroplanen

  • att barnen utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • att barnen utvecklar motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande.

Skogsuddens förskola

Skräpplockardag
18/5 hade vi skräpplockardag. Under skräpplockardagen lär sig barn om nedskräpning och plockar skräp tillsammans på ett lustfyllt sätt. Kampanjen drivs av Håll Sverige Rent.

Vi sorterade skräp med Sopsamlarmonstrena Pappis, Plastis och Kompostina. Vi gick sedan en lång promenad till återvinningsstationen. Efter det gick vi på tipspromenad, ritade målarbilder och hade sagostund.

Hållbar utveckling och Grön Flagg arbete under Skräpplockardagen.

Busiga Skräpis var förbi och slängde skräp i vår fina natur. Barnen visste att det var fel och berättade att så får man inte göra. Alla hjälptes åt att samla ihop skräpet för att sen visa Skräpis hur man sopsorterar. Med hjälp av sopsamlarmonster Plastis, Pappis, Metallica och Velmer kunde vi lägga allt i rätt soptunna. En underbar dag med glädje, sol och värme.

Med vänlig hälsning,
BJörklidens förskola

Vi gör vår egen film!

Utifrån vårt utforskande kring rymden och vårt solsystem under den här terminen så fick barnen välja ett område att fokusera mer på, utifrån vad barngruppen visat mest intresse och nyfikenhet kring. Ett område handlade om utomjordingar, vilket blev en grupp på 3 barn.

Efter en inledande diskussion med gruppen kring hur vi skulle forska vidare om utomjordingar så visade sig de gemensamma nämnarna vara rörelse och berättande. Vi enades då om att spela in en film tillsammans med hjälp av Green screen. Först ville barnen tillverka utomjordings-masker att ha på sig i filmen, därefter fick barnen komma överens om vad filmen skulle handla om och hitta på ett manus. Sedan var det dags att skådespela framför kameran, och barnen fick turas om att filma och agera. När allt var filmat och klart var det bara redigeringen kvar – att lägga till en berättarröst, lägga på ljudeffekter, musik och specialeffekter – där barnen med hjälp av en pedagog fick vara med och tycka till.

Detta har verkligen blivit barnens projekt, tack vare att dem själva har kommit fram till vad de vill göra och hur de ska göra det. Med hjälp av stöttning från en pedagog har filmen vuxit fram genom barnens tankar och förslag, där det krävts att barnen samarbetat och kompromissat när olika idéer lagts fram. Barnen har även fått utveckla förmågan till att vara källkritisk tack vara arbetet med Green screen, där föremål och miljöer som inte finns eller syns kan läggas till digitalt både i realtid och i efterhand. Med hjälp av dokumentation har barnen också kunnat gå tillbaka och se sitt projekt från start fram till nuet, som att se och följa en röd tråd.

Genom olika estetiska uttrycksformer- som tex lera, målning, dans/rörelse, tecknande och dramatisering- så får barnen möta och skapa sig förståelser för olika fenomen på flera olika sätt.

Västergårdarnas förskola/ Avd Kristallen


Läslyftet på avdelningen Rubinen på Västergårdarna

"Vi har under en tid arbetat med sagan om bockarna Bruse på vår avdelning. Efter reflektioner i arbetslagen valde vi att använda TAKK-tecken till sagan. Vi började med tecknen för liten, stor, över och under. Efter att ha genomfört sagan med tecken vid upprepade tillfällen ser vi att barnen själva tar efter och gör tecknen tillsammans med oss under sagans gång. Vi kommer att fortsätta arbetet med sagan och även TAKK-tecken som vi vill få in som en naturlig del i vardagen.

Vi fortsätter vårt arbete med TAKK genom att använda utvalda tecken under dagen. Fler tecken har tillförts i miljön för att påminna barnen och oss. De finns uppsatta i barnens nivå på de platser där de används mest. Några barn använder redan tecken på eget initiativ."




 

 

Digitalitet

Att arbeta med digitalt meningskapande i förskolan på Västergårdarna.
Vi har fotat skogslådan med barnens egengjorda svampar . Idag förde vi upp bilden på väggen och lät lådan stå nedanför. Vad händer när vi lägger ett äpple i lådan? Syns det på väggen? Varför inte? Är de samtidigt bilderna? Vi frågar var bilden kommer ifrån. En femårig pojke pekar mot projektorn och säger - där! Det tar ett tag innan alla barnen inser att det på väggen bara är ett foto av lådan. De provar flera sätt att förflytta svamparna ur lådan men upptäcker att det fortfarande inte händer något på väggens bild. Den är stillbild. Vi förklarar till sist efter att ha frågat barnen hur man kan få en bild. Genom att fotografera kommer de överens om till slut. Vi äter frukt och ser hur massor med ljusprickar visar sig på golv och väggar. Men var kommer det ifrån då...? Där - en discokula som hänger i skenet av projektorn. Så idag har vi fått prov på hur ljus för vidare...speglar sig och reflekterar...

(Lpfö2018:) ”Förskolan skall sträva efter att varje barn får utveckla sin förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen".


11/11: Vi på Björkliden, Solbacken och Skogsudden firar Grön Flagg dagen och att vi arbetat med hållbar utveckling tillsammans med att hissa vår flagga till Grön Flagg låten Upp upp upp. Just nu arbetar vi med målen Hav & Vatten, Klimat & Energi samt Konsumtion & Resurser. 





Vasaloppet

Skogsuddens och Björklidens förskolor genomförde idag Vasaloppet tillsammans, årets roligaste skidlopp för barn i alla åldrar. Vissa åkte skidor, andra sprang eller gick runt loppet. Glädje, rörelse och engagemang. Efter genomfört lopp bjöds det på varm blåbärssoppa. Barnens Vasalopp vill inspirera barn oavsett kön, ålder och förutsättningar att aktivera sig och därmed lägga grunden till en hälsosam livsstil.

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad:

Kontakta Kungsörs kommun

Telefon: 0227-60 00 00

E-post: info@kungsor.se

Öppettider: Måndag-Fredag

7.30-12.00 och 13.00-16.30
Avvikande öppettider kommunhuset


Organisationsnr: 212000-2056
GLN: 7330619014321


Besöksadress:

Drottninggatan 34, 736 85 Kungsör

Postadress:

Kungsörs kommun, 736 85 Kungsör

Fakturaadress:

Box 34, 736 21 Kungsör

VAN-leverantör Evry

Peppol: 0007:2120002056

Tillgänglighet och dialog

Lättläst

English

Lämna synpunkt

Om webbplatsen

Hantera ditt lösenord

Translate this page: